Fremtidens tandklinik er digital – er din?
Lad os være ærlige. Det er 2025, og tandlægebranchen er teknologisk i rivende udvikling. Digitale røntgensystemer, avancerede behandlingsmetoder og præcisionsværktøjer er standard. Men hvad med din drift? Kører den stadig i hånden, som var det 1995?
Drop papirbunkerne – og få tid til det sjove
Lønadministration, vagtplaner og kontrakter – en klinikejers to-do-liste kan være endeløs. Og for mange er det stadig en jungle af Excel-ark, manuelle indtastninger og papirbunker.
– Før vi fik en digital løsning, var det altid en kamp at få overblik over arbejdstid, kvalitetssikring, overenskomster og løn. Jeg brugte alt for meget tid på at rette fejl, og det tog fokus fra patienterne, fortæller tandlæge og klinikejer Ane Boe-Hansen fra Tandlægerne i Centrum i Vejle.
Lyder det bekendt? Så er det måske tid til at give din klinikdrift et digitalt løft. Løsninger som ClinicDrive kan automatisere de mest tidskrævende opgaver og give ro i maven – hver eneste måned. Som det eneste adminstrations- og lønsystem har ClinicDrive også automatisk styr på overenskomster for Tandplejere og klinikassistenter.
Når der er styr på driften, er der styr på medarbejderne
Glade medarbejdere kommer ikke kun af fredagskage og en god kaffemaskine. De kommer af struktur, gennemsigtighed og en drift, der bare spiller.
– Vi har fået mere arbejdsglæde på klinikken, fordi alle nu ved præcis, hvordan arbejdstider, opgaver, ferier og løn fungerer. Ingen misforståelser – bare ro og orden. Nye medarbejder kommer endda her og siger ’Hold da op, der er styr på tingene her’. Det bliver man glad for, siger Ane Boe-Hansen.
En veldrevet klinik betyder færre frustrationer, højere trivsel, en stærkere tiltrækning af nye talenter og mere plads til faglighed. Og i en tid, hvor det er svært at rekruttere, kan det være afgørende for en tandlægekliniks succes.
Hvis du vil være konkurrencedygtig, skal du tænke som en moderne virksomhed
Tandlæger er mestre i præcision og kvalitet, men mange hænger stadig fast i en forældet tilgang til drift.
– Vi investerer i de nyeste behandlingsformer, men vores administration haltede bagefter. Det gav jo ingen mening! siger Ane Boe-Hansen.
I dag digitaliserer alle brancher deres arbejdsgange for at spare tid og penge – og tandklinikker bør ikke være nogen undtagelse.
Nu eller aldrig – fremtiden venter ikke
Drift og administration er sjældent det, der får en klinikejers hjerte til at banke. Men hvis man vil drive en konkurrencedygtig klinik, er det nu, man skal tage handling.
– Nogle tror, at det eneste alternativ til at optimere driften er at blive opkøbt af en kæde. Men det giver jo ikke mindre administration – du mister bare kontrollen. Hvis man vil være konkurrencedygtig som klinik, skal man tage styring og modernisere driften, siger Ane Boe-Hansen.